zaterdag 17 augustus 2019

Reflections on (the definition of) Art, vervolg


Kunst en Waarneming, Hermeneutiek en Gadamer
Vervolg

De kunsthistoricus en estheticus Richard Hamann wordt door Gadamer geciteerd in zijn boek: ‘De actualiteit van het schone’, als hij zegt dat de waarneming niet langer meer op pragmatische doelen is gericht en daarbinnen een functie verkrijgt, maar zich in haar eigen betekenis uitdrukt en presenteert. Gadamer meende echter verder te moeten gaan dan de zintuigelijke waarneming, die Hamann bedoelde. Hij meent dat er sprake is van een diepere dimensie van de waarneming, wat hij verwoord als ‘de esthetische niet-onderscheiding’. Hij stelt een secundaire benadering voor wanneer men (ik citeer) ‘moet abstraheren van hetgeen door een kunstzinnige vorm betekenisvol aanspreekt’.
Hij zegt: ‘Dat men om ook maar iets te zien, bij wat men ziet iets denken moet, is altijd waar.’ Die zin alleen al vind ik prachtig. Hij bedoelt echter eveneens te zeggen dat dit een ‘vrij spel’ betreft, die niet op het denken van begrippen berust. Het is -zo schrijft hij- het vrije spel tussen het beeldscheppend en het begrijpend verstaand-vermogen.
Hij gaat er daarbij van uit dat men als toeschouwer een betekenis verwacht, ervaart of erin projecteert. Ik ben van mening dat juist dat een keuze is, dus geen gegeven, iets waar je aan vast zit. Gadamer blijft daar echter op voortborduren in zijn werk: ‘De actualiteit van het schone’, wellicht ook omdat hij -gezien zijn achtergrond en opleiding- alleen het standpunt van de toeschouwer kent en beschrijft.
Het is vanuit dit standpunt (zo wens ik te beweren) dat hij de hedendaagse kunsten een nieuwe functie toeschrijft, of beter gezegd, een oude functie, die in een hedendaagse verpakking wordt aangereikt, namelijk het oprekken of uitdagen van de gangbare of vertrouwde waarneming. 
Hier ligt een verband met ‘the grasping of the ego’, wat bij droomwerk, zoals ik dat uitdraag, een belangrijk aandachtspunt is. ‘This grasping’, wat o.a. gepaard gaat met het koppelen aan begrip, oordeel, voorkeur e.d. brengt bewustzijnsvernauwing met zich mee. Het is die vernauwing waar we vrijwel dagelijks mee optrekken.

Ik voeg een illustratie toe om dit toe te lichten:


Abstractie, Aug.2019, Francisca te Brake, Pact23.com   


Het betreft een abstractie van het beeld, dat ik een paar dagen geleden voorbij liet komen. Hier is eigenlijk geen sprake meer van een voor of achtergrond, ook zal je aandacht minder snel gericht worden. Er is minder sprake van herkenning, plus dat eventuele bekende patronen toegepast worden op een manier die wrijving kan veroorzaken. De waarneming lijkt daardoor misschien wat meer uitgedaagd te worden. Dan verder: Zie je een uitsnede van een parketvloer? Nee, want dat is in wezen niet wat je ziet; de parketvloer is het begrip/de benaming, die wij geven aan een construct, die ooit deze term kreeg toebedeeld, waar we het dan als groep over eens zijn (waren). Dit geldt ook voor een kat, die menigeen dacht gezien te hebben, eergisteren wellicht wat meer dan nu. Waarnemen, droomwerk en droomyoga komen opnieuw samen met deze vorm van hermeneutiek. 

Bronvermelding:
H.G. Gadamer, De actualiteit van het schone, vertaald uit het Duits door R. Heitmeijer: Die Aktualität des Schönen, 1977, Amsterdam-Boom.





Geen opmerkingen: